Sök:

Sökresultat:

409 Uppsatser om Extended kalmanfilter - Sida 1 av 28

Undersökning av mätsystem och regulatorstrukturer för industriella tillämpningar

This thesis is divided in to two different parts. The first part includes examination of the measurementsystem of an industrial robot using a resolver sensor. The main focus is on methods for suppressing noise in the angularvelocity signal without increasing timedelay. Five different methods are investigated. Three of these are based on oversampling: burstsamplingmethod, meanvaluemethod and correlationmethod.

Positionering och kartuppbyggnad med avståndsmätande laser

This master thesis includes a description of how a number of sensors are put together in a sensor platform. It also gives a description of how localization and mapping has been performed with data collected from the sensor platform. Localization is a prerequisite for most of the tasks that can be requested from an autonomous mobile robot. In many situations the GPS signal is not available and hence an additional localization system is required. One approach is to apply localization based on landmarks extracted from the robots surrounding.

Studie av mobilt integrerat navigationssystem

Saab Bofors Dynamics har som huvudsaklig verksamhet att utveckla missiler. Ofta krävs det att någon form av navigationsfunktion byggs in, och eftersom det inte är lätt att testa nya lösningar och algoritmer direkt på missilerna har man tagit fram två autonoma testplattformar, Freke och Gorm, i form av självgående bilar som kan ta sig fram inomhus i t.ex. en korridor.För navigation utomhus lämpar sig GPS väl i många situationer, men i autonoma sammanhang är det inte tillräckligt. GPS är inte alltid tillgänglig på grund av att man inte alltid har fri sikt till minst fyra satelliter och i militära sammanhang är den också lätt att störa ut. Därför förlitar man sig hellre på noggranna tröghetsnavigeringssystem (TNS) som kan ge data i 100-tals Hz, och kompletterar med GPS för att korrigera för avvikelser.

Följefilterkonstruktion till elektrooptiskt sikte

Syftet med detta arbete är att ge en fördjupad bild av hur balansen mellan filterprestanda, hårdvaruprestanda och mjukvaruprestanda ser ut vid målföljning. En central förutsättning är att den plattform som förväntas ge vinkel och avstånd till målet, förväntas ge avståndsmätningarna i betydligt lägre frekvens än vinklarna till målet. Detta sätter på många sätt ramarna för problemet. I arbetet framarbetas simuleringsmiljö, olika följefilteralgoritmer, och utvärderingsmodeller för att utvärdera prestanda och beräkningstyngd hos de framarbetade följefilteralgoritmerna. I arbetet tas tre olika följefilter fram och utvärderas.

Reglering och navigering av en undervattensfarkostmed hjälp av GPS-utrustade bojar

Examensarbetets mål är att hitta möjligheter till förbättring av navigeringsprestandahos en undervattensfarkost med hjälp av bojar utrustade med GPS. Dessabojar skickar positionsdata till farkosten som med hjälp av ett Extended kalmanfilter(EKF) integrerar denna information till att förbättra sin navigering.Ett ytterligare mål med examensarbetet har även varit att skapa en simuleringsmiljöför en liten farkost, där eventuella nya algoritmer eller sensorer, vidframtida behov, på ett smidigt sätt skall kunna integreras för utprovning. Dettahar i arbetet inneburit en anpassning av en fysikalisk 6-DOF modell till enliten undervattensfarkost samt en reglerdesign för detta system i form av kaskadkoppladePI-regulatorer och parameterstyrning. Simuleringsmiljön är skapad medhjälp av Matlab och Simulink..

Metod för att optimera missilestimator

I detta examensarbete har en metod för att optimera en missilestimator med hänsyn till mätdata från skjutna skott tagits fram. Missilestimatorn är konstruerad som ett Kalmanfilter. Metoden utnyttjar nya mätsignaler samt använder sig av en kostnadsfunktion som minimeras. Val av både mätsignaler, vilka av de extra mätningar som utförs vid ett skjutprov tillför extra information till missilestimatorn, kostnadsfunktion, vilket kriterie som skall väljas för att optimera missilestimatorn, samt minimeringsalgoritm, hur skall den optimala missilestimatorn bestämmas, beskrivs. Nackdelar med metoden och förslag till förbättringar, fortsatt arbete, diskuteras.

Gyrobiasskattning för små autonoma flygplan

En patenterad metod [11] ligger till grund för utförandet av det här examensarbetet där målet var att beskriva metoden i reglertekniska termer. En lösning för att kompensera för gyrodrifter var också önskvärd. En olinjär modell som beskriver flygplanets dynamik har tagits fram och simulerats. Modellen har linjäriserats kring en trajektoria och diskretiserats för att undersöka observerbarheten för systemet. Huruvida ett system är observerbart eller inte avgör om det är möjligt eller inte att applicera ett Extended kalmanfilter (EKF) på för att skatta systemets tillstånd.

Sensorfusion för reglering av obemannad helikopter

Den obemannade  helikoptern Skeldar utvecklas av Saab Aeronautics. Saab är intresserade av hur väl sensorfusion kan användas för navigering av en obemannad helikopter. Med sensorfusion kan tillgängliga sensordata fusioneras. Det är mätningar från accelerometer, gyro, GPS och magnetometer som används av olika Kalmanfilter. Olika sensorfusionsmetoder föreslås, däribland Extended Kalman Filter (EKF) och ett heuristiskt filter för att visa på hur man intuitivt kan göra för att fusionera mätningar jämfört med det modellbaserade sättet som Kalmanfiltret erbjuder.

Målinmätning med EO/IR-sensor på rörlig plattform

Detta examensarbete är en del av SNOD-projektet vid Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI), vars syfte är att utveckla ett sensorsystem med infraröda- och videosensorer och integrerat navigationssystem. Sensorsystemet är placerat i en kameragimbal och kan användas på rörliga plattformar, t ex UAV:er, för övervakning och rekognoscering. Gimbalen är till för att möjliggöra inriktning av sensorerna i önskad riktning.Detta examensarbete behandlar en metod för inmätning av målkoordinater från den rörliga plattformen, det s k QWIP/MASP-systemet. Detta efterliknar ett UAV-system. Metoden för inmätning baseras på ett extended information filter där målkoordinaterna filtreras fram.

Utvärdering av Artificiella Neurala Arkitekturer För Navigering

Den klassiska approachen till navigering innefattar att agenten håller en intern representativ modell av omgivningen. Denna approach har emellertid många nackdelar, speciellt för dynamiska miljöer. En modernare approach är att förlita sig på den faktiska omgivningen istället för en modell av denna. Detta arbete presenterar en undersökning av navigeringsproblemet och hur väl det löses av agenter vars kontrollmekanismer utgörs artificiella neurala nätverk. Tillförlitligheten hos de två neurala arkitekturerna Extended sequential cascaded network och Self-organized recurrent network bestäms genom experiment.

Lane Keeping Aid : ett förarstödjande system för bilar

Many traffic incidents are due to the driver?s lack of attention, resulting in dangerous lane departures, either sliding off theroad or into the oppose lane. These kinds of incidents often have serious outcomes, which has led to much effort being concentrated on preventing or lessening the damages when the incident is already a fact, for example by installing safety belts and air bags. These measures may be considered to be acts of so-called passive safety. Active safety on the other hand, means that the safety systems intervene before the incidents have occurred.

Prestandaförbättring på en semiaktiv dämpare genom förbättrad reglering

Hydrauliska stötdämpare har länge varit en central komponent på både bilar och motorcyklar. Stötdämpare påverkar fordonets komfort, väghållning och köregenskaper. Dessa olika egenskaper kräver ofta helt olika typer av dämpning och med vanliga passiva dämpare blir resultatet ofta en kompromiss av samtliga dessa. Kompromisserna har lett till utvecklingen av en stötdämpare med ställbar dämparkarakteristik som är tänkt att ersätta passiva dämpare. Öhlins Racing säljer idag ett semiaktivt stötdämparsystem som kallas CES, Continously controlled Electronic Suspension, där dämparkarakteristiken styrs av en tryck- och flödeskompenserad CES-ventil.

En dekonstruktion i ljud : J.O. Mallanders Extended Play

J.O. Mallander?s Extended Play (1968) is a sound recording, a readymade, of the counting of votes in two presidential elections in Finland, during 1962 and 1968. A voice repeats monotonously: ?Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen?? Although the Finnish president Urho Kekkonen represents, almost personifies, the politics of the post World War II period in Finland, Extended Play does not explicitly address the political. Rather, as this essay argues, it engages in the discourses of power and politics by providing a temporalization of its fixedness, or what Jacques Derrida terms the proper.Extended Play is, in parallel with Derrida?s critique of western metaphysics, a deconstruction in sound that challenges the state ideologies conveyed in the process of the counting of votes, where the presuppositions of the presence of the voice characterizes the ambiguities of power that Kekkonen?s politics of neutrality represent.Mallander?s readymade emerges as a double of the game theory strategies of the Cold War, a mimetic surplus of the administrative control mechanisms of sound recording.

Ränteavdragsbegränsningsreglerna : Är den svenska skattebasen skyddad?

This thesis treats the extended Swedish rules regarding deduction limitations on interest. The purpose for this thesis is to investigate whether the interest deduction limitation rules have potential to protect the Swedish tax base. The thesis also assesses whether the options presented how the extended rules could look liked had been better to protect the Swedish tax base. Furthermore thin capitalizations rules have been evaluated if this is a better method to protect the Swedish tax base.In 2009 the Swedish deduction limitations rules on interest came in to force to protect the Swedish tax base. Despite these rules companies was still able to avoid Swedish tax and therefore threatened the Swedish tax base.

Studie av glasfasader för kommersiella byggnader

Den klassiska approachen till navigering innefattar att agenten håller en intern representativ modell av omgivningen. Denna approach har emellertid många nackdelar, speciellt för dynamiska miljöer. En modernare approach är att förlita sig på den faktiska omgivningen istället för en modell av denna. Detta arbete presenterar en undersökning av navigeringsproblemet och hur väl det löses av agenter vars kontrollmekanismer utgörs artificiella neurala nätverk. Tillförlitligheten hos de två neurala arkitekturerna Extended sequential cascaded network och Self-organized recurrent network bestäms genom experiment.

1 Nästa sida ->